ПРОГУЛЯНКИ МУЗЕЄМ

ПРОГУЛЯНКИ МУЗЕЄМ

Палац князя Гагаріна

Двоповерхову будівлю палацу князя Гагаріна, в якої розміщений Одеський літературний музей, побудовано наприкінці 1850-х – початку 1860-х рр. Будівля поєднує зовнішню простоту класичного фасаду з профільованими фронтонами з еклектичною пишністю інтер’єру.

Золотий зал

У оформленні парадного залу музею використані ліпні декоративні покриті позолотою елементи. Це головний «меморіальний» зал музею. У 1899 р. тут розмістилося Одеське літературно-артистичне товариство, членами якого були І.О. Бунін, М.Л. Кропивницький, В.М. Дорошевич, К. Чуковський і В. Жаботинський, в 1900. р виступали М.Л. Кропивницький і М.К. Заньковецька. У вітринах експозиції залу представлені численні матеріали, присвячені історії становлення українського і російського театрів. Зараз, віддаючи данину добрій традиції, у Золотому залі проводяться літературно-музичні вечори, творчі зустрічі, виставки, виступають письменники, проходять міжнародні літературні фестивалі.

Початок літературної історії міста Одеси. 1794-1810-і роки

Експозиція залу присвячена усній народній творчості півдня України і початку літературної історії Одеси. У оформленні залу символи моря, степу і народного мистецтва є сусідами з образом нового міста, що активно будується.

«Пушкінський зал». Культурне і літературне життя Одеси 1820-х років

Інтер’єр залу нагадує дворянські літературно-аристократичні салони, якими славилася Одеса у 20-х роках XIX сторіччя. Ці роки відзначені приїздом до нашого міста Пушкіна, Батюшкова, Гнєдича, Жуковського і Міцкевича.

«Перша виноградна кімната». Літературне життя Одеси 1830-40-х років

Зал оформлений у вигляді книжкової крамниці, що стали популярними у місті того часу. В ці роки в Одесі побували письменники Микола Гоголь, Микола Надєждін, Яків Полонський, Юзеф Ігнацій Крашевський і Теодор Томаш Єж.

«Друга виноградна кімната». Громадське та літературне життя Одеси 1850-60-х років

Експозиція залу оповідає про події суспільного і літературного життя Одеси 1850-60-х рр. XIX сторіччя. Літературний літопис Одеси збагатили імена письменників Л.М. Толстого, О.К. Толстого, І.С. Аксакова, М.О. Добролюбова, а М.І. Пирогов в ці роки очолював Одеський навчальний округ.

«Зелений камінний зал». Літературне життя Одеси 1870-90-х років

Експозиція залу присвячена письменникам, що вважаються надбанням російської, української, єврейської, вірменської, латиській культури. Володимир Короленко, Іван Нечуй-Левицький і Петро Ніщинський, Дніпрова Чайка і Микола Гарін-Михайловський, Менделе Мойхер-Сфорім і Шолом-Алейхем, Аветік Ісаакян і Олександр Ширванзаде, Андрій Пумпур і Гліб Успенський – усі вони творили тут.

Зал журналістики. 1890-1910-і роки

Експозиція залу, що присвячений розвитку журналістики та книговидання в Одесі, виконана у вигляді фотоколажа та атрибутів репортерської професії. У цей час в Одесі працювали Влас Дорошевич, Корній Чуковський, О.М. Дерибас, С.Т. Герцо-Виноградський. А книги одеської друкарні Ю.І. Фесенка були відомі далеко за межами нашого міста.

«Мисливська кімната». А.П. Чехов, А.І. Купрін, І.А. Бунін в Одесі

«Мисливська кімната» прикрашена пілонами з рельєфними капітелями і барельєфним фризом з зображеннями хижих птахів і головами мисливських собак, а її експозиція розповідає про неодноразові приїзди до Одеси і перебування в нашому місті знаменитих письменників А.П. Чехова, О.І. Купріна і І.О. Буніна.

Зал літератури 1894-1905 років

У оформленні залу поєднуються образи великого морського передреволюційного міста і нелегкого життя його населення. Експозиція розповідає про перебування у нашому місті Лесі Українки, Михайла Коцюбинського, Івана Франка, Максима Горького, Лазаря Кармена та інших письменників цієї епохи.

«Трикутна кімната». Зал літератури Срібного сторіччя

«Трикутна кімната» оформлена відповідно стильовій різноманітності, на яку був багатий початок ХХ сторіччя, а вітрини відображають відвідування Одеси такими письменниками як Леонід Андрєєв, Анна Ахматова, Микола Гумільов, Костянтин Бальмонт, Андрій Білий, Саша Чорний, Ігор Северянин, Володимир Маяковський, Давид Бурлюк та ін.

Літературне життя Одеси 1917-1920 років

Зародження і розвиток одеської південно-західній літературної школи за часів революції і громадянської війни – ось головний мотив експозиції цього залу. Літературні об’єднання Одеси зіграли чималу роль в становленні таких письменників як Юрій Олеша, Едуард Багрицький, Валентин Катаєв.

«Час великих очікувань». Літературне життя Одеси початку 1920-х років

Експозиція залу, що розповідає про розквіт південно-західної літературної школи, присвячена Ісааку Бабелю, Іллі Ільфу і Євгену Петрову, Костянтину Паустовському та знаменитій газеті «Моряк», Вірі Інбер, частому гостю Одеси та члену «Колективу поетів» Володимиру Сосюрі.

Літературне життя Одеси періоду 1925-1930-х років

Фотоколаж на стіні переносить нас у суперечливу атмосферу «буднів великих будівництв» і великого терору. У ці роки з’являються літературні об’єднання «Юголеф», «Потоки Жовтня», «Гарт», «Молода гвардія», «Верстат», а активними учасниками літературного життя Одеси стають Едуард Багрицький, Семен Кірсанов, Леонід Недоля-Гончаренко, Сергій Бондарін і інші письменники.

«Зал приїздів». Творчі контакти одеських літераторів. 1920-ті – 1930-ті роки

«Зал приїздів», вітрини якого оформлені у вигляді вікон поїзду, присвячений письменникам 20-30 рр. XX сторіччя, яких прийняли і полюбили у нашому місті, серед них – Павло Тичина, Остап Вишня, Борис Лавреньов, Максим Рильський, Всеволод Іванов і Борис Пильняк, Муса Джаліль, а також художник-модерніст Михайло Жук.

«Зал театру і кіно». Становлення і розвиток драматургії, театру і кіно в Одесі в 1920-ті -1930-ті роки

В оформленні використані елементи сцени і кінозалу: завіса, подіум, піаніно, умовний кіноекран, а експозиція залу розповідає про зв’язки літератури з театром і кінематографом, про діяльність одеської Держдрами і Одеської кінофабрики і про діячів театру та кіно, які творили в Одесі у ці роки: Іван Микитенко, Микола Куліш, Лесь Курбас, Олександр Довженко, Юрій Яновський.

«Іспанський зал». Тема антифашизму в літературі, репресії 1930-х років

Червоно-чорне оформлення залу, де домінує величезний фотоколаж з фрагментів творів великих іспанських художників Ель Греко, Гойї, Пікассо, відображає неспокійну атмосферу 30-х років XX сторіччя, наближення фашизму і репресій.

«Есть город, который я вижу во сне…». Культурна і літературна життя Одеси післявоєнного періоду (1945-1990-ті роки)

Епіграфом залу, що завершує експозицію другого поверху, є слова популярної пісні на слова С. Кірсанова «Есть город, который я вижу во сне…». Творчість письменників, які народилися в Одесі або в різний час побували у місті біля моря, яскраво і багатогранно відбилася в культурному житті.

Зали літератури 1941-1944 років

В оформленні залів, що присвячені обороні, окупації і звільненню Одеси, використані фотозбільшення, монументальний розпис і реліквії воєнних років: протитанкові їжаки, солдатські фляги. В обложеної Одесі побували К. Симонов, Л. Соболєв, С. Бондарін, Г. Поженян, К. Паустовський, С. Михалков, І. Френкель, в окупованому місті виявився Генріх Белль.

Зал болгарської літератури

Зал, присвячений болгарській літературі, оформлений традиційним національним орнаментом, фотоколажами з видами старої Одеси і Болгарії початку ХХ століття. В Одесі жив Георгі Стойков Раковський, вчилися Христо Ботев, Іван Вазов і Алеко Константинов. А після революції Болгарія стала новим домом для одеського письменника Олександра Федорова, художника Петра Нілуса, історика Петра Біциллі.