«Істинне щастя є безперервна діяльність…»

«Істинне щастя є безперервна діяльність…»

Микола Іванович Гнєдич (1784-1833) – поет пушкінської пори, знаменитий перекладач гомерівської «Іліади». Його освіченість (він навчався в Полтавській духовній семінарії, потім в Харківському колегіумі і Московському університетському пансіоні), любов до літератури і високе служіння їй, захоплення театром, багаторічна служба в Імператорській публічній бібліотеці, сталість в смаках і вірність друзям (в тому числі засудженим декабристам) створили поетові репутацію людини цілеспрямованої, піднесеної і сильної.

П.А. Вяземський писав: «Гнєдич в гуртожитку був чесною людиною, в літературі він був чесним літератором. Так, і в літературі є своя чесність, своє праводушіе. Гнєдич в ній трималася завжди без страху і без докору. Він високо цінував своє звання літератора і носив його з благородною незалежністю».

Переклади трагедій Шиллера, Вольтера, Шекспіра, виконані Гнєдичем, збагатили репертуар вітчизняного театру. Але справжню славу поетові приніс подвиг завдовжки в життя: переклад російською мовою «Іліади» Гомера, здійснений розміром оригіналу – гекзаметром.

Для нас важливий факт, що завершував свою багаторічну працю М.І. Гнєдич в Одесі, де жив в 1827-1828 рр. Текст перекладу в основному був уже написаний, але поет продовжував його шліфувати, вносячи доповнення і поправки («Виполоскав декілька пісень Гомера, – писав він В.А. Жуковському з Одеси 18 квітня 1828 р. – але боюся, щоб не вийшли занадто грецькі»). З матеріалами, присвяченими перебуванню поета в нашому місті, можна познайомитися в Одеському літературному музеї.

Переклад «Іліади» вийшов у світ в Петербурзі в 1829 р. і був захоплено зустрінутий сучасниками. Для Гнєдича особливо важливою була висока оцінка, яка була дана його праці О.С. Пушкіним.

У творчому доробку М.І. Гнєдича, крім перекладів і оригінальних творів, зберігся зошит із записами особистого характеру – «Записная книжка», нині абсолютно забута.

До уваги читачів пропонуються уривки з «Записной книжки» М.І. Гнєдича. Тут поет постає в несподіваному ракурсі: самотня, ранима людина, що страждає від недосконалості навколишнього світу, і в той же час це глибокий мислитель, чиї міркування не чужі й нашому часу.

 

М.І. Гнєдич. Записна книжка

(Уривки)

***

 Нещастя є передчасна старість.

 ***

 Лише нещасні співчутливі. Серце людини схоже на ті дерева, які не раніше випускають цілющий бальзам свій, поки залізо їм самим не завдасть виразки. Тільки нещасний може судити нещасного. Серце, що загрубіло в щасті, не в змозі розуміти нещасливого.

 ***

 Уява є здатність, яку так само треба живити, як розум.

 ***

 Чверть любові з трьома чвертями дружби складають найщасливіше з’єднання душ.

 ***

 Я люблю більше шукати красу, ніж вважати помилки твору. Люблю краще підносити людину перед людиною, ніж принижувати його. При тому ж більш можна навчитися подивом, ніж відразою, перше будить в вас присутність генія, а останнє обмежується, щоб відкривати недоліки, всім майже видимі. В одному прекрасному порядку неба відчувається Божество, а не в деяких заворушеннях природи.

 ***

 Народ, без сумніву, не має права нарікати, але, мабуть, він має право мовчати; і його мовчання є урок для царів.

 ***

 Для мене підлість є наймерзенний порок людини.

 ***

 Істинне щастя є безперервна діяльність, безперервне зусилля, отже, воно лежить, може жити тільки в такій душі, яка присвятила себе народному благу і славі.

 * * *

 Вельми обережно треба вступати в союз з людьми, що мають однакове з нами шукання в славі і щасті.

 ***

 Я не невіруючий, але не думаю, щоб сумніватися в безсмерті людини означає заперечувати буття Бога. Одна наша малозначність і нашої землі, в порівнянні з безмежністю, в якій вона слабкий атом, примушує мене думати або вірити, що наші домагання на вічність, здається, занадто перебільшені.

 ***

 Молитва – є дихання душі.

 ***

 Істину, як і дітей, не можна народжувати без хвороби.

 ***

 Подяці треба вчитися у землі, яка повертає сторицею.

 ***

 Хто бере на себе державну посаду, не маючи на те здібностей, той більш безчесний і винний, ніж розбійник: він губить державу.

 ***

 Якщо бідність не порок, тоді причина пороків, до яких бідні змушені іноді вдатися.

 ***

 Не потрібно хвалити звичаї чужої землі, бо, якщо люди не впевнені, що їх звичаї найкращі, то скоро захочуть змінити їх.

 ***

 Перший, хто кричав про рівність, був її ворогом; якщо це була людина з народу, він бажав золота багатіїв, якщо багач – він хотів почесті вельмож, якщо вельможа – жадав верховної влади; і ось якої рівності бажають усі, хто кричать про неї; ось про яку рівність мріяли в XVIII столітті, але ми бачили і грізний початок, і швидкий кінець кривавим мріям цим. Нема рівності в природі, нема його на землі, і не може бути в суспільстві людському.

 ***

 Я ніколи не хотів би бути письменником, якщо б мені дали діяти. І хто захоче писати, якщо він може діяти? Але хто і кому дасть діяти у нас?

 ***

 Держави доводяться до такого стану, що в них мислячій людині нічого не можна сказати без того, щоб не здаватися засуджуючою і владу, яка це робить, і народ, який це переносить. У такі безнадійні часи треба мовчати. У такі сумні часи молоді люди до старості, а старі до труни доходять в мовчанні.

 ***

 Якщо б я шукав слави, я б, по-перше, шукав могутності, по-друге, догоджав так званим вимогам часу і нових ідей. Але я жив в світі своїх ідей, хоча не зовсім класичних, але абсолютно протилежних новим, щодо словесності і правил шляхетної людини.

 ***

 За природним станом я ласкавий, однак не менш того суворий, іноді від того, що незадоволений собою, іноді від того, що незадоволений іншими. Незадоволений собою я буваю від того, що мені завжди хочеться досягти якоїсь досконалості, а особливо в віршах моїх, незадоволений іншими тому, що мої вільні, але трохи суворі правила і мої полум’яні почуття не можуть легко узгоджуватися з іншими.

 ***

 Довго відчуваючи, що таке щастя, або, краще сказати, на чому б я хотів заснувати моє щастя, знаходжу, що сталість і одноманітність життя, спокій духу, освіченість серця і поділ почуттів його – ось джерела щастя, мною уявного. Тільки уявного? – як я бідний!

 

Галина Семикіна

 

Залиште відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.