«Ми були свідками прекрасного видовища …» (Великодні дні в Одесі в 1829 році)

«Ми були свідками прекрасного видовища …» (Великодні дні в Одесі в 1829 році)

                      У фондах Одеського літературного музею зберігаються унікальні експонати – кілька переплетених зошитів ліцейського рукописного журналу «Ареопаг» за 1828-1829 роки.
Журнал видавався протягом трьох років (1828-1830 рр.) в Одесі студентами п’ятого (старшого) класу Рішельєвського ліцею і містив як передруки творів відомих вітчизняних та зарубіжних авторів (А. С. Пушкіна, В. А. Жуковського, Ж. де Сталь та ін.), так і «проби пера» юних ліцеїстів. Редакторами і укладачами «Ареопагу» були студенти ліцею: Н.Г. Тройницкий (в майбутньому одеський журналіст і культурний діяч), і А.А. Ушаков.
Крім віршів і прози, літературно-критичних оглядів нових книг і періодики, в «Ареопазі» публікувалися цікаві авторські нариси і замальовки, присвячені подіям одеського життя.
Один з таких нарисів – «Одеські гойдалки», написаний невідомим автором (імовірно, Н.Г. Тройницьким), розповідає про святкування Великодня в Одесі навесні 1829 року. Народні гуляння в дні Світлого Тижня в пушкінські часи називалися «гуляннями під гойдалками». У ці дні святково одягнені городяни виходили на площі або відправлялися за місто, де для них були приготовлені всілякі розваги, в тому числі і дуже популярні в народі гойдалки.
У нарисі живописно передані своєрідність і колорит південного багатонаціонального міста, а також цікаві подробиці життя одеситів. Це один з перших відомих нам описів пасхальних днів в Одесі в першій третині XIX століття.

                                                                       Одеські гойдалки
            У нинішньому році гуляння під гойдалками було досить блискуче, хоч самі гойдалки не відрізнялися таким розмаїттям, як в минулі роки. Тепер ми не помітили ні обертаючихся підлог, ні вигадливих німецьких гойдалок з зубчастими колесами, ні грецьких танців, ні пісень російських дівчат і т.п. Навіть жебраки не грали на своїх лірах, і не було жодного менестреля, ні з торбою, ні з бандурою.
            Ми пам’ятаємо, кілька років тому на Св. Тижні в натовпі народу сидів старець-жебрак і за декілька грошей виспівував про бідного Лазаря, акомпануючи собі на верескливій лірі; в іншому місці кілька молдаванок танцювали під завивання кози1, а там греки, одягнені в мальовниче албанське плаття, бавили глядачів народними танцями. Все це надавало більш веселості святу і урізноманітнило гуляння.
            В цьому році нічого цього не було, до того ж, на Світлому Тижні погода була досить похмура. На першій день йшов дощ і чути було грім, як здається, перший в цьому році. З четверга на п’ятницю і в п’ятницю проливний дощ супроводжувався сильним вітром, але на останній день стікання народу було численне.
            Важливі турки в своїх червоних мантіях, в чалмах і фесках повільно проходжувалися по площі. Простий народ з цікавістю і разом з лукавством дивився на гордого Юсуфа, пашу Серезького2, який зі своїм сином сидів в колясці з підібраними ногами. Кілька російських гренадерів, чиї почорнілі обличчя, здається, були обпалені недавнім порохом, кидали блискучі погляди, проходячи повз коляски Юсуфа. Треба зауважити, що паша Серезький вже помер, за словами гг. видавців «Journal des débats», і його смерть описана з великими подробицями!
            На четвертий день Пасхи ми були свідками прекрасного видовища. У східній частині гульбища, зверненій до моря, двоє циган – брат з сестрою – співали польською мовою простонародні любовні балади; першому було не більше 9-ти років, а останній близько 18-ти.
            Зібравши кілька грошей, вони почали танцювати щось на зразок козачка, приспівуючи і супроводжуючи свій танець різними картинними рухами тіла. Після закінчення кожного танцю вони знову збирали гроші.
            Тим часом їх музикант налаштовував свою скрипку. На ньому був зношений коричневий каптан і загострена шапка, а в роті стирчала трубка на роговому викривленому чубуку і деренчала на заповітних струнах. Його запалі очі, довгі вуса і густі зрощені брови надавали йому якусь дикість і важливість. Скрипка готова!
            Ось циганка обійшла кругом, звернулася до моря, де більше стояло глядачів, і поклала руку на серце. Очі її спалахнули, вона розмахнувся руками і почала різким, але приємним голосом свою пісню.

Słuchajcie panowie
Co wam będę mówić! .. 3

            Всі погляди були звернені на неї. Вона ходила урочисто, її обличчя було спокійне, і тільки в очах відсвічували слова балади.
            Невідчутно збиралося глядачів більш і більш; інші влізли на вози, інші сиділи на конях, щоб трохи краще розглянути циганку. …
            Дикі її наспіви надзвичайно узгоджувалися з грою скрипки, і вона нагадувала собою щось таємниче в романах Вальтера Скотта.
            Це видовище справило загальне задоволення.

            Ареопаг: Журнал літератури, критики, наук і мистецтв,
видаваний від п’ятого класу. – Одеса: Рішельєвський ліцей, 1829. – Ч. IV. – №3. – Березень.

    Примітки

1.Коза – українська і польська назва волинки, духового музичного інструменту.
2.Юсуф, паша Серезький – командувач албанськими військами в фортеці Варна під час російсько-турецької війни 1828-1829 рр. Одним з перших, разом зі своїми підлеглими, здався на милість переможців.
3.«Слухайте, панове, Що я вам скажу … »(Польськ.)

                                                                                                                                                                                            Галина Семикіна

Залиште відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.